|
ECRANE SI OCHELARI DE PROTECTIE |
EN 166 |
specificatii |
EN 167 |
metode de incercari optice |
EN 168 |
metode de incercari, altele decat
optice |
EN 169 |
filtre pentru sudura |
EN 170 |
filtre pentru ultraviolete |
EN 171 |
filtre pentru infrarosii |
EN 172 |
filtre de protectie solara pentru
uzaj industrial |
EN 175 |
echipamente pentru lucrari de
sudura |
EN 379 |
filtre de sudura activa |
|
ANTIFOANE |
EN 352/1 |
Antifoane externe |
EN 352/2 |
Antifoane interne |
EN 353/3 |
Antifoane externe montate pe casca |
EN 353/4 |
Antifoane externe electronice |
|
IMBRACAMINTE |
EN 1486 |
protectia contra caldurii si a
riscului de incendiu pentru pompieri |
EN1149/1 |
protectia contra electricitatii
statice |
EN 13034 |
protectia contra micilor
improscari cu lichide chimice |
EN 371 |
riscuri chimice |
EN 374/2 |
contaminare bacteriologica |
EN 368 |
protectia contra riscurilor
chimice |
EN 343 |
protectia contra intemperiilor |
EN 471 |
protectia contra unei slabe
vizibilitati - haine de inalta vizibilitate |
EN 470/1 |
imbracaminte de protectie pentru
sudori |
EN 531 |
protectia contra caldurii si a
flacarilor |
|
MANUSI DE
PROTECTIE |
EN 388 |
riscuri mecanice (abraziune,
taietura prin retezare, ruptura, perforare) |
EN 374 |
risc contra produselor chimice |
EN 420 |
exigente generale pentru manusile
de protectie (pH, tenta in Crom, masura, indemanare,
permeabilitate la vapori de apa, verificarea
imbinarilor,margini, produsele incorporate nu sunt daunatoare) |
EN 388 |
electricitate statica |
EN 421 |
radiatie ionizanta si/sau
contaminare radioactiva |
EN 511 |
protectie la rece |
EN 407 |
protectie caldura si/sau foc
(rezistenta la: inflamabilitate, caldura de contact, caldura
convectiva, caldura radianta, mici proiectii de metal topit,
importante proiectii de metal topit) |
|
LUCRUL LA INALTIME |
EN 361 |
echipamente de protectie personala
impotriva caderilor de la inaltime |
EN 813 |
echipamente de protectie personala
impotriva caderilor de la inaltime |
EN 353 |
echipamente de protectie personala
- lucru la inaltime: opritoare si ancorari |
|
MASTI PROTECTIE |
EN 149 |
semimasti filtrante de tip jetabil
contra particulelor |
FPP1/2/3 |
indica clasa de eficacitate
; "SL" protectie simultana pulberi si aerosoli solizi |
EN 136 |
pentru masti complete care acopera
fruntea, nasul si barbia / contin si o parte oculara |
EN 140 |
semimasti care acopera nasul, gura
si barbia |
|
ANTIFOANE
Limita maxima admisa la locurile de munca pentru expunere
zilnica la zgomot este de 87 dB.In cazul in care nivelul
de zgomot variaza pe parcursul unei zile de munca, dar este
constant pe intervale de timp, nivelul de zgomot echivalent
continuu se calculeaza cu relatia:
Leq,z=10lg[1/100∑fi*10Li/10]
Unde Li este nivelul de zgomot pe intervalul de timp fi ,
fi se exprima in procente fata de durata zilei
de munca.
Normele ce definesc criteriile ce trabuiesc
indeplinite de antifoane sunt:
EN 352/1 |
Antifoane
externe |
EN 352/2 |
Antifoane
interne |
EN 353/3 |
Antifoane
externe montate pe casca |
EN 353/4 |
Antifoane
externe electronice |
Repere de nivele
sonore
Ecrane si Ochelari
de protectie
Expunerea
directa a fetei si a ochilor unor agenti externi ca : picaturi
si jeturi de lichide, solventi, aerosoli, acizi, baze, ciment,
mortar, praf, particule solide, particule metalice, nisip,
lichide calde, materii în fuziune, flacari, radiatii infrarosii
sau ultraviolete, laser, lumina intensa, comporta riscuri de
natura chimica, mecanica, termica si legata de radiatii.
Consecintele lucrului fara echipament de protectie adecvat
pot fi foarte grave. Enumeram numai cateva din consecintele
accidentelor de munca la nivelul ochiului: cataracta, leziuni
sau arsuri ale retinei, cheratoconjunctivite, opacizarea
cristalinului, ulcere, perforari ale corneei, ruptura de iris,
etc. Efectele acestor accidente pot fi de la rosirea usoara a
ochilor ce dispare dupa cateva zile pana la orbirea totala
ireversibila.
NORME:
EN 166 |
specificatii |
EN 167 |
metode de
incercari optice |
EN 168 |
metode de
incercari, altele decat optice |
EN 169 |
filtre
pentru sudura |
EN 170 |
filtre
pentru ultraviolete |
EN 171 |
filtre
pentru infrarosii |
EN 172 |
filtre de
protectie solara pentru uzaj industrial |
EN 175 |
echipamente
pentru lucrari de sudura |
EN 379 |
filtre de
sudura activa |
SUDURA
Riscuri si pericole privind operatiunea de sudare
:
1. Radiatiile infrarosii pot produce leziuni usoare de la
rosirea ochiului insotita de senzatia de "nisip in ochi" pana la
cele ireversibile cum ar fi distrugerea retinei sau opacizarea
cristalinului (cataracta).
2. Radiatiile ultraviolete pot provoca asa numita
"lovitura de arc" a sudorului - cheratita prin fototraumatism.La
fel ca si la radiatiile infrarosii leziunile pot fi din cele mai
grave pana la orbirea completa. De asemenea expunerea la
radiatiile UV pot provoca in timp chiar cancer.
Normele referitoare la sudura se regasesc in tabelul privind
Ecrane si ochelari de protectie.
|
Manusi protectie
Toate manusile corespund normelor EN420
-norma care
defineste
cerinte
referitoare la confort (marime si dexteritate) si inocuitate
(continut de crom si valoare PH).Normele
care descriu proprietatile ce trebuiesc indeplinite de manusile
de protectie sunt:
EN 388 |
riscuri mecanice (abraziune, taietura prin
retezare, ruptura, perforare). Rezistenta la riscurile
macanice e codificata prin 4 cifre de la stanga la dreapta
dupa cum urmeaza:
-prima cifra = rezistenta la abraziune (4 nivele)
-a doua cifra = taietura prin retezare (5 nivele)
-a treia cifra = rezistenta la ruptura (4 nivele)
-a patra cifra = rezistenta la perforare (4 nivele)
Obs: Nivelele de performanta sunt in ordine crescatoare. |
EN 374 |
risc
contra produselor chimice. Rezistenta la
produsele chimice e definita dupa cum urmeaza:
Timp de trecere masurat |
Indice de protectie |
> 10 minute |
clasa 1 |
> 30 minute |
clasa 2 |
> 60 minute |
clasa 3 |
> 120 minute |
clasa 4 |
> 240 minute |
clasa 5 |
> 480 minute |
clasa 6 |
|
EN 420 |
exigente generale pentru manusile de protectie
(pH, tenta in Crom, masura, indemanare, permeabilitate la
vapori de apa, verificarea imbinarilor,margini, produsele
incorporate nu sunt daunatoare) |
EN 421 |
radiatie
ionizanta si/sau contaminare radioactiva |
EN 511 |
protectie la
rece |
EN 407 |
protectie caldura si/sau foc (rezistenta la:
inflamabilitate, caldura de contact, caldura convectiva,
caldura radianta, mici proiectii de metal topit, importante
proiectii de metal topit).
A |
-
Rezistenta la inflamabilitate |
B |
-
Rezistenta la caldura de contact |
C |
-
Rezistenta la caldura convectiva |
D |
-
Rezistenta la caldura radianta |
E |
-
Rezistenta la micile proiectii de metal topit |
F |
-
Rezistenta la importante proiectii de metal topit |
|
|
Confectii |
Confectiile prezentate in acest catalog ofera protectia
corpului numai in conditiile folosirii corecte,
marcajele aplicate in interior indicand tipurile de
protectie si modul de exploatare. Indicatiile de pe
eticheta se refera la : |
|
1.
Model
2. Marcajul
indica faptul ca echipamentul de protectie e conform cu
normele europene referitoare la haine de protectie de
categoria III.
De asemenea, hainele trebuiesc folosite in scopul de
protectie indicat de pictogramele de pe eticheta, iar
masurile trebuiesc adaptate corespunzator fiecarei
persoane in parte.
3. Pictogramele de pe eticheta indica tipul de
protectie ex: protectie chimica, protectie antistatica,
etans la lichide, etanseitate limitata la gaz, etans la
praf, etans la aerosoli etc. Modul de intretinere al
hainelor de protectie privind curatarea, uscarea, etc.
este de asemenea indicat pe eticheta. In cazul
salopetelor si halatelor de protectie, acestea nefiind
destinate unei protectii speciale si fiind executate la
comanda modelul si materialul fiind ales de client,
etichetele descrise mai sus pot lipsi. |
|
|
LEGI : |
Echipamentele
individuale de protectie importate din UNIUNEA EUROPEANA care
au marcajul CE,
circula liber pe piata in conformitate cu prevederile Legii
nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
71/2003.
Legea
nr. 608 din 31 octombrie 2001 privind evaluarea conformitatii
produselor
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 712 din data 08
noiembrie 2001
Parlamentul Romaniei
adopta prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta lege
stabileste cadrul legal unitar pentru elaborarea reglementarilor
tehnice, evaluarea conformitatii si supravegherea pietei pentru
produsele introduse pe piata si/sau utilizate în Romania, din
domeniile reglementate, prevazute în anexa nr. 1.
Art. 2. - Produsele din domeniul reglementat se introduc pe
piata si se utilizeaza numai daca satisfac cerintele esentiale,
daca conformitatea lor a fost evaluata conform procedurii de
evaluare aplicabile si daca sunt marcate potrivit prevederilor
reglementarilor tehnice specifice, aplicabile, în vigoare.
Art. 3. - Se excepteaza de la prevederile prezentei legi grupele
de produse din categoria tehnicii militare, armamentului si
echipamentelor speciale care privesc apararea si siguranta
nationala, produsele din domenii
reglementate prin legi, carora, din motive întemeiate, nu le
sunt aplicabile principiile stabilite prin prezenta lege, precum
si produsele din domeniile reglementate, stabilite prin
conventii si acorduri internationale la care Romania este parte.
Art. 4. - În sensul prezentei legi, termenii de specialitate se
definesc dupa cum urmeaza:
a) acord european privind evaluarea conformitatii - acord care
se încheie între Uniunea Europeana si fiecare dintre tarile
asociate si care prevede recunoasterea reciproca a rezultatelor
aplicarii procedurilor de evaluare a conformitatii;
b) acreditare - procedura prin care organismul national de
acreditare, recunoscut conform legii, atesta ca un organism sau
un laborator este competent sa efectueze sarcini specifice;
c) autoritate competenta - organ al administratiei publice
centrale responsabil cu reglementarea unui domeniu;
d) cerinta esentiala - cerinta care are în vedere, în special,
protectia sanatatii, securitatea utilizatorilor, protectia
proprietatii si a mediului, astfel cum este prevazuta în actele
normative în vigoare;
e) certificare a conformitatii - actiune a unei terte parti care
dovedeste existenta încrederii adecvate ca un produs,
identificat corespunzator, este conform cu un anumit standard
sau cu un alt document normativ;
f) certificat de conformitate - document emis pe baza regulilor
unui sistem de certificare si care indica existenta încrederii
adecvate ca un produs, identificat corespunzator, este conform
cu un anumit standard sau cu un alt document normativ;
g) declaratie de conformitate - procedura prin care un
producator sau un reprezentant autorizat al acestuia da o
asigurare scrisa ca un produs este conform conditiilor
specificate;
h) document normativ - document care prevede reguli, linii
directoare sau caracteristici pentru activitati ori pentru
rezultatele acestora; termenul este generic si include standarde,
specificatii tehnice, coduri de buna practica si reglementari;
i) domeniu reglementat - ansamblul activitatilor economice si al
produselor asociate acestora, pentru care se emit reglementari
tehnice specifice privind conditiile de introducere pe piata si
de utilizare;
j) desemnare - procedura prin care o autoritate competenta
confirma ca un laborator, un organism de certificare sau de
inspectie satisface conditiile pentru a efectua o procedura de
evaluare a conformitatii, prevazuta de o reglementare tehnica;
k) evaluare a conformitatii - activitatea al carei obiect este
determinarea în mod direct sau indirect a faptului ca sunt
îndeplinite conditiile specificate;
l) inspectie - evaluare a conformitatii prin observare si
rationament, însotite, dupa caz, de masurare, încercare sau
comparare;
m) importator - orice persoana fizica sau juridica cu sediul în
Romania, care introduce pe piata un produs provenit dintr-o alta
tara;
n) introducere pe piata a unui produs - actiunea de a face
disponibil, pentru prima data, contra cost sau gratuit, un
produs din domeniul reglementat, în vederea distribuirii si/sau
utilizarii;
o) încercare - operatiune tehnica ce consta în determinarea
uneia sau mai multor caracteristici ale unui produs, în
concordanta cu o procedura specificata;
p) marcaj de conformitate - simbol care se aplica de producator
sau de reprezentantul autorizat al acestuia, înainte de
introducerea pe piata si/sau de utilizare, pe un produs, pe
ambalajul acestuia si/sau pe documentele însotitoare si care are
semnificatia conformitatii produsului cu toate cerintele
aplicabile, prevazute în reglementarile tehnice:
CE - marcaj european de conformitate;
CS - marcaj national de conformitate;
q) notificare - procedura prin care autoritatea competenta
informeaza autoritatea ce gestioneaza Registrul organismelor
notificate cu privire la organismele desemnate pentru a evalua
conformitatea produselor conform prevederilor din reglementarile
tehnice specifice;
r) organism de certificare - organism independent fata de
clientul lui si alte parti interesate, care aplica regulile unui
sistem de certificare în scopul evaluarii, certificarii si
supravegherii conformitatii;
s) organism notificat - laborator de încercari, de etalonare,
organism de certificare sau organism de inspectie, persoana
juridica cu sediul în Romania, care a fost desemnat de o
autoritate competenta sa efectueze evaluarea conformitatii într-un
domeniu reglementat si care este înscris în Registrul
organismelor notificate;
t) producator - persoana responsabila pentru proiectarea si
realizarea unui produs, în scopul introducerii pe piata, în
numele sau; responsabilitatile producatorului se aplica oricarei
persoane fizice sau juridice care asambleaza, ambaleaza sau
eticheteaza produse în vederea introducerii pe piata sub nume
propriu;
u) reprezentant autorizat al producatorului - persoana juridica
împuternicita de producator sa actioneze în numele acestuia;
v) standard european armonizat - standard european adoptat sub
incidenta unui mandat al Comisiei Europene si care transforma
cerintele esentiale de securitate în specificatii tehnice pentru
produsele din domeniul reglementat;
w) securitate - stare a unui produs, proces sau serviciu în care
riscul de a pune în pericol persoanele sau de a provoca pagube
mediului si/sau proprietatii este limitat la un nivel acceptabil;
x) supravegherea pietei - ansamblul masurilor, resurselor si
structurilor institutionale adecvate prin care autoritatile
competente asigura si garanteaza în mod impartial ca sunt
îndeplinite prevederile reglementarilor tehnice aplicabile,
indiferent de originea produselor introduse pe piata si cu
respectarea principiului liberei concurente.
CAPITOLUL II
Reglementari tehnice
Art. 5. - (1) În scopul
asigurarii securitatii vietii si sanatatii populatiei, precum si
al protejarii mediului si a proprietatii, autoritatile
competente elaboreaza reglementari tehnice, cu respectarea
principiilor internationale privind libera circulatie a
bunurilor în comertul intern si international.
(2) Reglementarile tehnice se aproba prin hotarari ale
Guvernului.
Art. 6. - Reglementarile tehnice prevad, în principal:
a) definirea domeniilor reglementate prevazute în anexa nr. 1;
b) grupele de produse din domeniile reglementate pentru care se
aplica evaluarea conformitatii;
c) grupele de produse din domeniile reglementate pentru care nu
se aplica evaluarea conformitatii;
d) cerintele esentiale;
e) procedurile pentru evaluarea conformitatii produselor;
f) continutul dosarului tehnic si documentele ce atesta
conformitatea cu cerintele esentiale;
g) cerintele minime pentru evaluarea organismelor desemnate sa
realizeze evaluarea conformitatii produselor cu cerintele
esentiale;
h) regulile de aplicare a marcajului de conformitate, daca este
cazul;
i) cerintele privind supravegherea pietei.
Art. 7. - (1) Reglementarile tehnice vor face referire la
standardele europene armonizate, adoptate la nivel national,
care confera prezumtia de conformitate cu cerintele esentiale.
(2) În scopul adoptarii standardelor europene armonizate
autoritatile competente asigura mijloacele financiare din
fonduri alocate de la bugetul de stat.
Art. 8. - Autoritatile competente vor publica în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, lista cuprinzand standardele
adoptate prevazute la art. 7.
CAPITOLUL III
Evaluarea conformitatii
Art. 9. - Principiile pe care
se bazeaza procesul de evaluare a conformitatii sunt:
a) competenta si impartialitate;
b) transparenta si credibilitate;
c) independenta fata de posibila predominare a oricaror interese
specifice;
d) asigurarea confidentialitatii si pastrarea secretului
profesional;
e) reprezentarea intereselor publice;
f) contributia la promovarea principiului liberei circulatii a
produselor.
Art. 10. - Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia,
înainte de introducerea pe piata si/sau de utilizarea produselor
din domeniul reglementat, are obligatia sa asigure:
a) proiectarea si realizarea produselor, respectand cerintele
esentiale;
b) întocmirea si detinerea dosarului tehnic, în forma, scopul si
pe perioada prevazute de reglementarile tehnice;
c) aplicarea procedurilor pentru evaluarea conformitatii
produselor cu cerintele esentiale, prevazute de reglementarile
tehnice;
d) întocmirea declaratiei de conformitate, detinerea rapoartelor
de încercare, a certificatelor sau a altor documente ce atesta
conformitatea, dupa caz;
e) aplicarea marcajului de conformitate, dupa caz.
Art. 11. - În cazul în care nici producatorul, nici
reprezentantul autorizat al acestuia nu are sediul în Romania,
detinerea documentelor care atesta conformitatea si prezentarea
acestor documente, la cererea autoritatilor responsabile cu
supravegherea pietei, se afla în sarcina importatorului.
Art. 12. - Conformitatea produselor cu cerintele esentiale este
atestata prin declaratia de conformitate întocmita de producator
sau de reprezentantul autorizat al acestuia, prin rapoartele de
încercare sau prin certificatele de conformitate emise de
laboratoare ori de organisme de certificare sau inspectie, alese
de producator, conform procedurilor de evaluare, si prin
marcajul de conformitate, potrivit reglementarilor tehnice
aplicabile.
Art. 13. - Evaluarea conformitatii produselor din domeniul
reglementat cu cerintele esentiale prevazute în reglementarile
tehnice, daca procedura de evaluare impune interventia unui
organism independent fata de clientii lui si alte parti
interesate, se face de catre organisme desemnate de autoritatile
competente.
Art. 14. - Cerintele minime, ce trebuie îndeplinite de
organismele prevazute la art. 13, pentru a fi recunoscute de
catre autoritatea competenta, în vederea desemnarii, sunt:
a) disponibilitate de personal si echipamente;
b) independenta si impartialitate în relatiile directe si
indirecte;
c) personal competent tehnic pentru evaluarea conformitatii;
d) asigurarea confidentialitatii, pastrarea secretului
profesional si integritatea;
e) detinerea unei asigurari de raspundere civila, pentru cazul
în care raspunderea nu revine statului prin lege.
Art. 15. - Organismele desemnate trebuie sa îndeplineasca
permanent toate cerintele initiale care au stat la baza deciziei
privind desemnarea.
Art. 16. - Organismele desemnate sa realizeze procedurile de
evaluare a conformitatii, potrivit prevederilor reglementarilor
tehnice, trebuie sa fie în prealabil acreditate de organismul
national de acreditare.
Art. 17. - (1) Desemnarea organismelor se face în baza
certificatului de recunoastere emis de autoritatea competenta.
(2) Certificatul de recunoastere contine cel putin urmatoarele
informatii:
a) denumirea autoritatii competente care a decis desemnarea;
b) datele de identificare a organismului desemnat, inclusiv
numarul de înregistrare al acestuia în Registrul organismelor
notificate;
c) domeniul pentru care se face desemnarea;
d) data emiterii.
Art. 18. - (1) Organismele se considera desemnate si actioneaza
conform prevederilor reglementarilor tehnice de la data
publicarii în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, de catre
autoritatea competenta a listei cuprinzand organismele
notificate.
(2) Lista cuprinzand organismele notificate va fi actualizata
ori de cate ori va fi necesar.
Art. 19. - (1) Procedurile pentru evaluarea conformitatii depind
de gradul de complexitate al produsului si de riscul estimat la
utilizarea acestuia.
(2) Reglementarea tehnica prevede, pentru fiecare categorie de
produse din domeniul reglementat, una sau o combinatie adecvata
a urmatoarelor proceduri:
a) controlul intern;
b) examinarea de tip;
c) conformitatea cu tipul;
d) asigurarea calitatii productiei;
e) asigurarea calitatii produsului;
f) verificarea produsului;
g) verificarea unitatii de produs;
h) asigurarea calitatii.
Art. 20. - (1) În perioada de tranzitie, pana în momentul
semnarii acordului european privind evaluarea conformitatii,
marcajul national de conformitate a produselor cu cerintele
esentiale prevazute în reglementarile tehnice romane, specifice,
aplicabile, este marcajul de conformitate CS. Elementele de
identificare a marcajului de conformitate CS sunt prevazute în
anexa nr. 2.
(2) În aceasta perioada de tranzitie se recunoaste marcajul
european de conformitate CE, în conditiile prevazute de
reglementarile tehnice aplicabile produsului. Elementele de
identificare a marcajului de conformitate CE sunt prevazute în
anexa nr. 3.
Art. 21. - Marcajul de conformitate se aplica, conform
reglementarilor tehnice aplicabile produsului, în mod vizibil,
usor lizibil si de nesters, direct pe produs, pe instructiunile
ce însotesc produsul sau pe o placa de marcaj atasata produsului
astfel încat sa nu poata fi detasata.
Art. 22. - (1) Marcajul de conformitate CS este urmat de numarul
de identificare al organismului desemnat care a evaluat
conformitatea produsului, atunci cand aceasta cerinta este
prevazuta în reglementarile tehnice aplicabile produsului.
(2) Marcajul de conformitate CE este urmat, dupa caz, de numarul
de identificare al organismului desemnat care a evaluat
conformitatea produsului, numar atribuit acestuia de Comisia
Europeana.
Art. 23. - Este interzisa aplicarea de marcaje care pot fi
confundate cu marcajele de conformitate prevazute de prezenta
lege.
CAPITOLUL IV
Notificarea nationala
Art. 24. - Notificarea
nationala este efectuata de autoritatile competente care au
desemnat si care au obligatia de a solicita înscrierea
organismelor desemnate în Registrul organismelor notificate.
Art. 25. - (1) Certificatul de recunoastere se retrage de catre
autoritatea competenta atunci cand organismul desemnat nu mai
îndeplineste una dintre cerintele initiale ce au stat la baza
emiterii certificatului de recunoastere si a desemnarii.
(2) Retragerea certificatului de recunoastere impune retragerea
notificarii, precum si radierea din Registrul organismelor
notificate si respectarea prevederilor art. 18 alin. (1) si (2).
(3) Retragerea notificarii nu afecteaza valabilitatea
certificatelor de conformitate emise de organismul notificat
anterior datei retragerii notificarii.
Art. 26. - Registrul organismelor notificate este gestionat de
autoritatea care coordoneaza domeniul infrastructurii calitatii
si evaluarii conformitatii produselor.
CAPITOLUL V
Supravegherea pietei
Art. 27. - Supravegherea pietei
este în responsabilitatea si în subordonarea autoritatilor
competente, care asigura un sistem eficient si efectiv de
supraveghere si control atat pentru produsele din domeniile
reglementate, cat si pentru evaluarea conformitatii produselor
din aceste domenii.
Art. 28. - Autoritatile competente nominalizeaza în
reglementarile tehnice structurile responsabile cu supravegherea
pietei.
Art. 29. - Structurile responsabile cu supravegherea pietei
trebuie sa detina resursele si autoritatea necesare pentru
exercitarea activitatilor de supraveghere, sa asigure competenta
si integritatea profesionala a personalului lor si sa actioneze
independent si nediscriminatoriu.
CAPITOLUL VI
Sanctiuni
Art. 30. - Încalcarea
prevederilor prezentei legi atrage raspunderea materiala, civila,
contraventionala sau penala, dupa caz, a celor vinovati.
Art. 31. - (1) Constituie contraventii, daca nu au fost
savarsite în astfel de conditii încat, potrivit legii penale, sa
constituie infractiuni, urmatoarele fapte si se sanctioneaza
astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 10 lit. a), cu amenda de la
50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau
interzicerea utilizarii si introducerii pe piata a produselor
neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 10 lit. b), c) si d), cu
amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea
comercializarii pana la o data stabilita de organul de control
al autoritatii competente împreuna cu producatorul,
reprezentantul autorizat al acestuia sau cu importatorul, dupa
caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 10 lit. e), cu amenda de la
25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau
interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate sau
marcate incorect;
d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amenda de la
50.000.000 lei la 100.000.000 lei si retragerea certificatului
de recunoastere.
(2) Sanctiunile prevazute în prezenta lege se aplica de catre
organul de control împuternicit de autoritatea competenta si
nominalizat în reglementarile tehnice.
(3) Cuantumul amenzilor va fi reactualizat prin hotarare a
Guvernului.
Art. 32. - Contraventiilor prevazute la art. 31 alin. (1) le
sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
Art. 33. - Ministerul
Industriei si Resurselor este autoritatea care coordoneaza
domeniul infrastructurii calitatii si evaluarii conformitatii
produselor. În acest scop în cadrul Ministerului Industriei si
Resurselor se înfiinteaza o structura corespunzatoare.
Art. 34. - (1) În termen de 3 luni de la data publicarii în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei legi,
Ministerul Industriei si Resurselor va elabora norme
metodologice de aplicare a acesteia, care se aproba prin
hotarare a Guvernului.
(2) În termen de 6 luni de la data publicarii în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei legi, Autoritatea
Nationala pentru Protectia Consumatorilor împreuna cu Ministerul
Industriei si Resurselor, Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale si Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei vor supune spre aprobare Guvernului modificarile
corespunzatoare, potrivit prevederilor prezentei legi, ale
Hotararii Guvernului nr. 168/1997 privind regimul produselor si
serviciilor care pot pune în pericol viata, sanatatea,
securitatea muncii si protectia mediului înconjurator, publicata
în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 8 mai
1997.
Art. 35. - Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta
lege.
Art. 36. - (1) Prezenta lege intra în vigoare la 6 luni de la
data publicarii în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data intrarii în vigoare a prezentei legi orice
dispozitie contrara se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de
Senat în sedinta din 1 octombrie 2001, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Aceasta lege a fost adoptata de
Camera Deputatilor în sedinta din 2 octombrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 31 octombrie 2001
Nr. 608.
ANEXA Nr. 1
DOMENII REGLEMENTATE*)
___________
*) Lista cuprinzand domeniile reglementate va fi completata,
dupa caz, prin hotarare a Guvernului.
1. Echipamente de joasa
tensiune
2. Recipiente sub presiune
3. Jucarii
4. Materiale si produse pentru constructii
5. Compatibilitatea electromagnetica
6. Masini industriale
7. Echipamente de protectie personala
8. Aparate de cantarit cu functionare neautomata
9. Aparatura medicala activa implantabila
10. Arzatoare cu combustibili gazosi
11. Cazane pentru apa calda
12. Explozibili utilizati în scopuri civile
13. Aparatura medicala
14. Medii potential explozive
15. Ambarcatiuni de agrement
16. Ascensoare
17. Echipamente de refrigerare
18. Echipamente sub presiune
19. Echipamente terminale de telecomunicatii
20. Echipamente medicale de diagnosticare in vitro
21. Echipamente terminale de radio si telecomunicatii
22. Ambalaje si deseuri de ambalaje.
ANEXA Nr. 2
MARCAJUL CS
Marcajul de conformitate CS
este format din literele C si S, cu forma prezentata în figura
urmatoare:
MARCAJ CS
NOTA:
- fontul (stilul literei) - Times New Roman, corp 36;
- diametrul cercului - 20 mm;
- litera "C" simbolizeaza cerinta esentiala;
- litera "S" simbolizeaza securitate.
În cazul în care marcajul trebuie sa fie marit sau micsorat,
este necesar sa se respecte proportiile prezentate în figura de
mai sus.
Componentele C si S ale marcajului de conformitate CS trebuie sa
aiba aceeasi dimensiune pe verticala, dar aceasta nu trebuie sa
fie mai mica de 5 mm.
ANEXA Nr. 3
MARCAJUL CE
Marcajul de conformitate CE
consta din initialele "CE" avand urmatoarea forma:
MARCAJ CE
În cazul în care marcajul
trebuie sa fie marit sau micsorat, este necesar sa se respecte
proportiile prezentate în figura de mai sus.
Componentele C si E ale marcajului de conformitate CE trebuie sa
aiba aceeasi dimensiune pe verticala, dar aceasta nu trebuie sa
fie mai mica de 5 mm.
|
Hotarare de Guvern nr. 1605 din 23 decembrie 2003
privind modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.
71/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
stabilirea procedurilor ce se utilizeaza în procesul de evaluare
a conformitatii produselor din domeniile reglementate, prevazute
în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,
si a regulilor de aplicare si utilizare a marcajului national de
conformitate CS
Publicat in
Monitorul Oficial, Partea I nr. 33 din 15/01/2004
În temeiul art. 108 din
Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta
prezenta hotarare.
Art. I.
- Hotararea Guvernului nr. 71/2002 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind stabilirea procedurilor ce se utilizeaza în
procesul de evaluare a conformitatii produselor din domeniile
reglementate, prevazute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitatii produselor, si a regulilor de aplicare si
utilizare a marcajului national de conformitate CS, publicata în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 119 din 14
februarie 2002, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1.
Titlul hotararii va avea urmatorul cuprins:
"HOTARARE
pentru aprobarea Normelor metodologice privind modulele
utilizate în
diferite faze ale procedurilor de evaluare a conformitatii
produselor
din domeniile reglementate, prevazute în Legea nr. 608/2001
privind
evaluarea conformitatii produselor, cu modificarile si
completarile
ulterioare, si a regulilor de aplicare si utilizare a marcajului
european de conformitate CE"
2.
Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1. - Se aproba Normele metodologice privind modulele
utilizate în diferite faze ale procedurilor de evaluare a
conformitatii produselor din domeniile reglementate, prevazute
în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,
cu modificarile si completarile ulterioare, si a regulilor de
aplicare si utilizare a marcajului european de conformitate CE,
prevazute în anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare."
3.
Titlul anexei va avea urmatorul cuprins:
"NORME METODOLOGICE
privind modulele utilizate în diferite faze ale procedurilor de
evaluare
a conformitatii produselor din domeniile reglementate, prevazute
în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,
cu modificarile si completarile ulterioare, si a regulilor de
aplicare
si utilizare a marcajului european de conformitate CE"
4.
Articolul 1 din anexa va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1. - Prezentele norme metodologice stabilesc modulele
utilizate în diferite faze ale procedurilor de evaluare a
conformitatii produselor din domeniile reglementate, prevazute
în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,
cu modificarile si completarile ulterioare, si a regulilor de
aplicare si utilizare a marcajului european de conformitate CE."
5.
Articolul 2 din anexa va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2. - Autoritatile competente stabilesc în reglementarile
tehnice procedurile pentru evaluarea conformitatii produselor,
conform prevederilor prezentelor norme metodologice."
6.
Articolul 3 din anexa va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3. - Procedurile de evaluare a conformitatii se pot abate
de la module numai atunci cand cerintele specifice dintr-o
reglementare tehnica impun acest lucru. Aceste abateri trebuie
sa fie limitate si trebuie sa fie explicit justificate în
reglementarea tehnica respectiva."
7.
Articolul 6 din anexa va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6. - Aplicarea si utilizarea marcajului european de
conformitate CE, denumit în continuare marcaj CE, se bazeaza pe
regulile generale prevazute în anexa nr. 3."
8.
Dupa articolul 7 din anexa se introduce un nou articol,
articolul 71, cu urmatorul cuprins:
"Art. 71. - Termenii utilizati în prezenta hotarare se definesc
conform prevederilor art. 4 din Legea nr. 608/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare."
9.
Titlul anexei nr. 1 la normele metodologice va avea urmatorul
cuprins:
"Criterii generale pentru selectarea si utilizarea procedurilor"
10.
Punctul 2.2.3 din anexa nr. 2 la normele metodologice va avea
urmatorul cuprins:
"2.2.3. În situatia în care nici producatorul si nici
reprezentantul sau autorizat nu au domiciliul sau sediul în
Romania sau într-un stat membru al Uniunii Europene, obligatia
de a detine si de a pune la dispozitie organelor de control, la
cerere, documentatia tehnica revine persoanei care introduce
produsele pe piata."
11.
Punctul 4.9.3 din anexa nr. 2 la normele metodologice va avea
urmatorul cuprins:
"4.9.3. În situatia în care nici producatorul si nici
reprezentantul sau autorizat nu au domiciliul sau sediul în
Romania sau într-un stat membru al Uniunii Europene, obligatia
de a detine si de a pune la dispozitie organelor de control, la
cerere, documentatia tehnica revine persoanei care introduce
produsele pe piata."
12.
Punctul 5.3.3 din anexa nr. 2 la normele metodologice va avea
urmatorul cuprins:
"5.3.3. În situatia în care nici producatorul si nici
reprezentantul sau autorizat nu au domiciliul sau sediul în
Romania sau într-un stat membru al Uniunii Europene, obligatia
de a detine si de a pune la dispozitie organelor de control, la
cerere, documentatia tehnica revine persoanei care introduce
produsele pe piata."
13.
Punctul 6.3.2.3 din anexa nr. 2 la normele metodologice va avea
urmatorul cuprins:
"6.3.2.3. Documentatia privind sistemul calitatii prevazuta la
punctul 6.3.1 contine o descriere a urmatoarelor aspecte:
a) obiectivele legate de calitate si structura organizatorica a
agentului economic, responsabilitatile si atributiile conducerii
acestuia cu privire la calitatea produselor;
b) procesul de fabricatie, tehnicile de control si de asigurare
a calitatii, precum si procesele si masurile sistematice care
vor fi utilizate;
c) încercarile si testarile care vor fi efectuate înainte, în
timpul si dupa procesul de fabricatie, precum si frecventa lor;
d) înregistrarile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de
inspectie, rezultatele încercarilor si datele de testare,
rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea
personalului implicat;
e) mijloacele de urmarire a realizarii calitatii produselor,
precum si a functionarii efective a sistemului calitatii."
14.
Punctul 7.3.2.2 din anexa nr. 2 la normele metodologice va avea
urmatorul cuprins:
"7.3.2.2. Documentatia privind sistemul calitatii prevazuta la
punctul 7.3.1 contine o descriere a urmatoarelor aspecte:
a) obiectivele legate de calitate si structura organizatorica a
agentului economic, responsabilitatile si atributiile conducerii
acestuia cu privire la calitatea produselor;
b) examinarile si încercarile care vor fi efectuate dupa
procesul de productie;
c) mijloacele de urmarire a functionarii efective a sistemului
calitatii;
d) înregistrarile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de
inspectie si rezultatele încercarilor, rezultatele etalonarilor,
rapoartele privind calificarea personalului implicat."
15.
Titlul punctului 10 din anexa nr. 2 la normele metodologice va
avea urmatorul cuprins:
"10. Asigurarea totala a calitatii. Modulul H"
16.
Anexa nr. 3 la normele metodologice se înlocuieste cu anexa nr.
1 la prezenta hotarare.
17.
Anexa nr. 4 la normele metodologice se înlocuieste cu anexa nr.
2 la prezenta hotarare.
18.
În cuprinsul hotararii si al normelor metodologice formularile
si sintagmele urmatoare se înlocuiesc dupa cum urmeaza:
a) "producatorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în
Romania", cu "producatorul sau reprezentantul sau autorizat";
b) "marcajul CS", cu "marcajul CE";
c) "examinarea CS", cu "examinarea EC";
d) "supravegherea CS", cu "supravegherea".
Art. II.
- Hotararea Guvernului nr. 71/2002 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind stabilirea procedurilor ce se utilizeaza în
procesul de evaluare a conformitatii produselor din domeniile
reglementate, prevazute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitatii produselor, si a regulilor de aplicare si
utilizare a marcajului national de conformitate CS, cu
modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare, va fi
republicata în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se
textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
---------------
Ministrul
economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Bucuresti, 23 decembrie 2003.
Nr.
1.605
ANEXA Nr. 1
REGULI GENERALE
pentru aplicarea si utilizarea marcajului CE
1. Marcajul CE aplicat produselor din domeniile reglementate
semnifica faptul ca persoana fizica sau juridica care a aplicat
sau care a raspuns de aplicarea marcajului respectiv a verificat
conformitatea produsului cu toate cerintele esentiale aplicabile
acestuia si ca produsul a fost supus procedurilor de evaluare a
conformitatii, prevazute de reglementarile tehnice aplicabile.
2. Conformitatea prevazuta la pct. 1 nu se rezuma numai la
cerintele esentiale privind siguranta, sanatatea publica,
protectia consumatorului si altele asemenea, reglementarile
tehnice putand impune si alte obligatii specifice care nu sunt
parte a cerintelor esentiale.
3. În cazul în care una sau mai multe reglementari tehnice
permit producatorului ca într-o perioada de tranzitie sa opteze
pentru un anumit regim pe care sa îl aplice produsului, marcajul
CE semnifica conformitatea numai cu prevederile reglementarilor
tehnice aplicate de catre producator; în acest caz, în
documentele, avizele sau instructiunile care însotesc produsele
sau, acolo unde este cazul, pe placutele cu datele tehnice
principale ale acestora se mentioneaza datele de identificare a
directivelor europene aplicate, asa cum au fost publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, preluate prin
reglementarile tehnice.
4. Orice produs din domeniul reglementat trebuie sa poarte
marcajul CE, cu exceptia situatiilor pentru care reglementarile
tehnice prevad altfel: aceste exceptii constituie derogari nu de
la cerinta marcajului, ci de la procedurile administrative de
evaluare a conformitatii, care în unele cazuri pot fi socotite
prea dificile; în aceste situatii de exceptie trebuie sa se
prezinte justificarile pe care se bazeaza exceptarea sau
derogarea de la cerinta marcajului.
5. Marcajul CE este singurul marcaj care semnifica faptul ca
produsele sunt conforme cu cerintele prevazute în reglementarile
tehnice.
6. Ulterior datei aderarii Romaniei la Uniunea Europeana se
interzice autoritatilor competente sa introduca în
reglementarile tehnice referiri la alte marcaje de conformitate
decat marcajul CE.
7. Marcajul CE se aplica la sfarsitul fazei de control al
productiei.
8. Marcajul CE este urmat de numarul de identificare a
organismului notificat implicat în faza de control al productiei.
9. Unui organism notificat trebuie sa i se atribuie acelasi
numar atunci cand notificarea se face pentru mai multe
reglementari tehnice.
10. În situatia în care reglementarea tehnica cuprinde prevederi
referitoare la utilizarea anumitor produse, marcajul CE si
numarul de identificare a organismului notificat poate fi urmat
de o pictograma sau orice alta marca care indica, de exemplu,
categoria de utilizare.
11. Un produs poate purta marci diferite, de exemplu: marci care
indica conformitatea cu standardele romane si/sau standardele
nationale ale unui stat membru al Uniunii Europene sau cu alte
reglementari, cu conditia ca aceste marci sa nu poata fi
confundate cu marcajul CE; aceste marci pot fi aplicate numai pe
produs, pe ambalajul sau pe documentele însotitoare ale
produsului, cu conditia ca lizibilitatea si vizibilitatea
marcajului CE sa nu fie afectate.
12. Marcajul CE trebuie aplicat de catre producator sau de catre
reprezentantul autorizat al acestuia; în mod exceptional, în
cazuri justificate, reglementarile tehnice pot prevedea ca
marcajul CE sa poata fi aplicat de catre persoana responsabila
cu introducerea pe piata a produsului.
13. Numarul de identificare a organismului notificat trebuie
aplicat sub responsabilitatea acestuia fie de catre acest
organism, fie de producator sau reprezentantul sau autorizat.
14. Reglementarea tehnica trebuie sa contina prevederi pentru
eliminarea posibilitatii de confuzie si utilizare abuziva a
marcajului CE; fara a aduce atingere dispozitiilor din
reglementarea tehnica respectiva, referitor la aplicarea clauzei
de salvgardare, daca organul de control stabileste ca marcajul
CE a fost aplicat necorespunzator, producatorul, reprezentantul
sau autorizat sau, în mod exceptional, daca reglementarea
tehnica specifica prevede astfel, persoana responsabila cu
introducerea pe piata ori punerea în functiune a produsului are
obligatia sa aduca produsul în stare de conformitate si sa puna
capat încalcarii prevederilor legale, pe baza conditiilor impuse
de autoritatile competente prin reglementarile tehnice; atunci
cand situatia de neconformitate continua, organul de control
trebuie sa ia toate masurile corespunzatoare pentru a
restrictiona sau a interzice introducerea pe piata sau punerea
în functiune a produsului respectiv ori pentru a asigura
retragerea de pe piata a acestuia, în concordanta cu procedurile
stabilite prin clauzele de salvgardare.
15. Prevederile prezentei anexe se completeaza cu prevederile
art. 4 alin. (1) lit. p), ale art. 12 si ale art. 21-23 din
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,
cu modificarile si completarile ulterioare.
16. În perioada de tranzitie prevazuta la art. 29 1 din Legea
nr. 608/2001, cu modificarile si completarile ulterioare,
prevederile prezentei anexe se aplica si marcajului national de
conformitate CS.
|
|